Etykietowanie opon
Etykieta opony – etykieta zawierająca informacje o parametrach opony. Etykiety mają za zadanie pomóc kierowcom w wyborze opon. Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej będą zaopatrzone w etykiety z informacjami na temat ich wydajności pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie generowanego hałasu. Informacje na naklejkach podane są w przejrzysty sposób, podobnie jak na znanych już etykietach energetycznych umieszczanych m.in. na produktach AGD: klasa A oznacza najwyższe osiągi, zaś klasa G – najniższe.

Efektywność paliwowa - opór toczenia
W trakcie jazdy opona odkształca się na skutek kontaktu z podłożem, przez co traci energię. Powstające w ten sposób starty energii nazywamy oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc również na dobro środowiska naturalnego. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, dzięki czemu spalamy mniej paliwa, przez co mniej dwutlenku węgla trafia do atmosfery. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Mimo to różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A, a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5% pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych; pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F różnica zużycia paliwa w przypadku samochodów ciężarowych może wynieś nawet 15%.
Przyczepność na mokrej powierzchni
Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów). Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.
Emisja hałasu zewnętrznego
To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona. Jedna fala na rysunku oznacza najniższą dopuszczalną wartość, trzy – najwyższą. Trzy fale to poziom hałasu odpowiadający obecnie obowiązującym normom, dwie fale to poziom zgodny z przyszłymi przepisami, podczas gdy jedna fala oznacza poziom niższy jeszcze o 3 dodatkowe decybele. Im cichsza opona, tym bardziej jest ona przyjazna dla środowiska.
Opony podlegające obowiązkowi etykietowania
Oznakowanie opon za pomocą etykiet dotyczy opon dla:
- samochodów osobowych i SUV
- samochodów dostawczych
- samochodów ciężarowych, naczep i przyczep
Opony nie objęte przepisami o etykietowaniu
- Opony dla samochodów sprzed 1.10.1990.
- opony bieżnikowane
- opony motocyklowe
- opony rajdowe
- opony z kolcami
- opony zapasowe
- opony do pojazdów zabytkowych
- profesjonalne opony terenowe
Obowiązki sprzedawców i producentów
Sprzedawcy będą zobowiązani do zamieszczania naklejek na bieżniku opon przeznaczonych do samochodów osobowych oraz dostawczych, lub do umieszczania etykiet w pobliżu opon. Etykiety muszą być eksponowane w widocznym miejscu. Opony do samochodów ciężarowych nie muszą posiadać naklejonej etykiety, ale informacje o klasach osiągów będą musiały być dostępne w materiałach promocyjnych i technicznych producentów opon – również w Internecie.
Uwagi
Etykiety zawierają informacje tylko o 3 kryteriach, podczas gdy na wybór opon powinny mieć wpływ także inne kryteria:
- odporność na aquaplaning
- trakcja na różnych rodzajach nawierzchni, w różnych warunkach
- wytrzymałość
- odporność na zużycie
- przyczepność na suchej nawierzchni
- parametry w warunkach zimowych
- i wiele innych
Kupujący powinien dokonywać wyboru świadomie, dysponując kompletem informacji na temat osiągów ogumienia, pozwalających mu na ocenę i porównanie poszczególnych modeli. Po takie informacje kupujący powinien zwrócić się do sprzedawcy lub producenta.
Źródło: Wikipedia
Tekst Rozporządzenia nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009r. w sprawie etykietowania opon po kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów.
Kalkulator oszczędności paliwa.
|